Portal Podatkowy przydatny do weryfikacji kontrahentów
W ciągu niespełna roku działalności swój profil założyło na nim 55 tys. osób. Jednak jego popularność wciąż jest niewielka.
Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że za pomocą Portalu Podatkowego przedsiębiorcy najczęściej pytali o aktywność kontrahentów – podatników VAT (ponad 7 mln zapytań) i sprawdzali poprawność ich identyfikatora NIP (ponad 117 tys. razy).
Przez portal podatnicy składali też zeznania PIT-37 – w ramach usługi wstępnie wypełnionego PIT przez administrację podatkową (prawie 125 tys. przypadków) oraz inne deklaracje.
Niektóre czynności podatnicy mogą dokonywać za pośrednictwem ogólnodostępnej części Portalu Podatkowego, inne są dostępne dopiero po zarejestrowaniu i zalogowaniu.
Osoby korzystające z portalu i powiązanych z nim stron Ministerstwa Finansów natrafiają jednak na problemy. Trudno im np. odszukać odpowiednie wersje formularzy. Chodzi przykładowo o SD-Z2, który można znaleźć w trzech miejscach. Kłopot w tym, że tylko wersja oznaczona numerem 6 jest aktualnie obowiązującym drukiem do zgłaszania fiskusowi np. nabycia darowizny lub spadku.
Duża część podatników może nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, że taki portal funkcjonuje.
Dodatkowym utrudnieniem dla tych podatników, którzy chcą zarejestrować się na nim i założyć swoje indywidualne konto, jest konieczność wcześniejszego posiadania profilu zaufanego ePUAP lub e-podpisu.
Na razie podatnicy mogą złożyć za pośrednictwem Portalu Podatkowego tylko wybrane formularze – dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn i karty podatkowej.
Ministerstwo Finansów zamierza jednak rozszerzyć funkcjonalność portalu. Od 2018 r. znajdą się tam spersonalizowane na potrzeby konkretnego podmiotu informacje dotyczące VAT, na te dotyczące CIT trzeba będzie poczekać rok dłużej.