Obniżka podatku nawet bez zwrotki od klienta
∑ Nie da się go zmniejszyć bez potwierdzenia odbioru faktury korygującej
∑Korekta jest jednak możliwa, gdy nie ma szans na kontakt z kontrahentem
Przedsiębiorca, który obniżył cenę i chce odzyskać podatek, musi czekać na potwierdzenie
odbioru faktury korygującej, ale jeśli kontrahent nie reaguje, może sam zrobić korektę – to
konkluzja wczorajszego wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zajął się przepisami,
które spędzają sen z powiek każdemu księgowemu.
– Z ustawy o VAT wynika, że bez potwierdzenia odbioru korekty nie da się obniżyć podatku –
mówi Aneta Klimaszewska, główna księgowa w kancelarii Wierzbowski Eversheds. – Uzyskanie go
nie jest jednak takie proste. Kontrahent mógł się przeprowadzić, zmienić formę prawną,
zlikwidować działalność albo po prostu nie odbiera korespondencji. Sprzedawca na tym traci,
bo musiał wcześniej zapłacić podatek z pierwotnej faktury, a potem czeka miesiącami, a nawet
latami na zwrotkę, by go odzyskać.
– To czysto formalny wymóg, nieznany w większości krajów unijnych – mówi Piotr Żurowski,
doradca podatkowy w KPMG, który w sprawie rozpatrywanej przez ETS był pełnomocnikiem spółki
Kraft Foods Polska. – Państwo członkowskie może określić warunki, jakie musi spełnić firma
zamierzająca obniżyć podatek, ale nie powinny naruszać zasady neutralności i
proporcjonalności VAT.
Obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru korekty nie narusza tych zasad – stwierdził ETS.
Jeżeli jednak uzyskanie go jest niemożliwe lub bardzo trudne, podatnik może wykazać za
pomocą innych dowodów, że zrobił wszystko, aby się upewnić, iż nabywca otrzymał fakturę
korygującą. Musi też wykazać, że korekta odzwierciedla rzeczywistą transakcję.
– Przedsiębiorca, który nie może się doczekać zwrotki od kontrahenta, musi więc zebrać
wszystkie dokumenty, z których wynika, że wysłał korektę i starał się uzyskać potwierdzenie
– wyjaśnia Joanna Rudzka, doradca podatkowy w kancelarii Ożóg i Wspólnicy. – Jeśli klient
nie reaguje na jego monity, może podjąć decyzję o pomniejszeniu VAT. Czy fiskus ją
zaakceptuje – to dopiero pokaże praktyka.
– Remis ze wskazaniem na podatników – podsumowuje rozstrzygnięcie ETS Piotr Żurowski. – Daje
szansę na odzyskanie podatku tym, którzy mają największe problemy z kontaktem z klientem. ∑
Opracował: PRZEMYSŁAW WOJTASIK