Kiedy można reklamować wadliwy towar
- Za defekty sprzedanego towaru przedsiębiorca odpowiada przez 2 lata od daty sprzedaży.
- W przypadku, gdy sklep nie odpowie w ciągu 14 dni na reklamację to ma obowiązek ją uznać.
- Przyjęcie zwrotu towaru, który jest zgodny z umową zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.
Niezgodność towaru z umową występuje gdy towar jest niekompletny, ma wady fizyczne czy prawne.
Podstawą do uznania reklamacji mogą być np. niezgodność z umową gdy zegarek miał być wodoodporny a zepsuł się po zanurzeniu w wodzie, gdy towar jest niekompletny, brakuje w nim części a również gdy wystąpiły nieprawidłowości w jego montażu i uruchomieniu jeśli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży.
Termin złożenia reklamacji to 2 lata od wydania rzeczy kupującemu, termin ten zaczyna się liczyć od nowa w razie wymiany towaru. Konsument ma jednak obowiązek złożyć reklamację do 2 miesięcy od dnia wykrycia wady.
Klient może skorzystać z kilku rodzajów roszczeń, w pierwszej kolejności jednak powinien domagać się naprawy lub wymiany wadliwego towaru, później dopiero gdy jest to niemożliwe może żądać zwrotu gotówki. Zwrot gotówki lub obniżenie ceny są możliwe również gdy sprzedawca nie wymieni czy naprawi towaru w odpowiednim terminie. Jeżeli sprzedawca nie ustosunkuje się do żądań klienta w ciągu 14 dni od chwili złożenia reklamacji, uważa się, że reklamacja została uznana i roszczenia klienta muszą być zrealizowane nawet gdy nie są uzasadnione.
Inne zasady występują przy zakupie towaru przez internet, towar zakupiony w ten sposób klient ma prawo zwrócić w ciągu 10 dni od daty otrzymania przesyłki musi to zrobić jednak na własny koszty i towar musi być nieuszkodzony.
Jeżeli towar jest objęty gwarancją producenta, klient ma prawo wyboru czy chce skorzystać z gwarancji czy złożyć reklamacje z tytułu niezgodności towaru z umową.
Źródło: artykuł