Ekologiczna biurokracja utrudnia prowadzenie firm
Będziemy Państwu mogli zaoferować swoją pomoc w zakresie sprawozdań dotyczących emisji zanieczyszczeń do środowiska, jak tylko będziemy mieli wszystko wyjaśnione.
OCHRONA ŚRODOWISKA |Przedsiębiorcy muszą sami ustalić, które aż z 34 sprawozdań
dotyczącących emisji zanieczyszczeń do powietrza ich obowiązują
Pierwsze ekologiczne sprawozdania trzeba składać już do końca stycznia. Dotyczą one opłat za
korzystanie ze środowiska.
Muszą je składać i najmnieji przedsiębiorcy, i wielkie firmy. Rozliczają się za pobór wód
oraz odprowadzanie ścieków.
Powietrze najważniejsze
Największej grupy dotyczą sprawozdania za emisje do powietrza. Muszą je składać choćby ci,
którzy mają samochody czy piece grzewcze. Ale nie tylko. Rozliczyć musi się też firma, która
maluje pasy na jezdni lub ogrodzenie miejskiego urzędu. Robią to także te, które zdejmują
azbest, i te, które wożą pasażerów czy towary.
Jak wyliczyli dla nas specjaliści, przedsiębiorców zajmujących się różnymi rodzajami
działalności obowiązują aż 34 sprawozdania dotyczące emisji gazów i pyłów. I nie zawsze
chodzi o wielkie elektrownie, zakłady chemiczne czy huty. Przykładowo z substancji
niekorzystnie wpływających na warstwę ozonową muszą się rozliczać właściciele samochodów
–chłodni czy warsztatów naprawiających urządzenia chłodnicze lub klimatyzację.
W wiele miejsc
Sprawozdania przesyła się w różne miejsca – do urzędów marszałkowskich, wojewódzkich
inspektorów ochrony środowiska, głównego inspektora ochrony środowiska, Głównego Urzędu
Statystycznego, Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami, a niekiedy –
bezpośrednio lub za pośrednictwem krajowych urzędów – do Unii Europejskiej.
– Proces deregulacji zapoczątkowany w Unii Europejskiej w wypadku obowiązków środowiskowych
zamienił się w proces ich rozszerzania pod szczytnymi hasłami ochrony środowiska – mówi
Andrzej Sadowski, prezes Centrum im. Adama Smitha. – Sądzę, że obowiązki sprawozdawcze i
rejestracyjne generują większe koszty niż korzyści związane z prowadzeniem programów
środowiskowych.
Niejasne przepisy
Bardzo często trudno jest odpowiedzieć na pytanie, kogo należy danymi obowiązkami obciążyć.
Czy np. firmę usługowo malującą elewację siedziby innego przedsiębiorcy, czy może
właściciela budynku.
Jeszcze więcej problemów dotyczy sprawozdań w sprawie odpadów, które na ogół nie wiążą się z
opłatami. Nie wiadomo np., jak kwalifikować odpadowe tonery czy odpady medyczne.
Jednostki medyczne często mają kłopoty z kwalifikowaniem odpadów medycznych, a poziom wiedzy
o tym jest niski nawet wśród urzędników. – Często występuje rozbieżność między placówkami
medycznymi, instytucją kontrolującą a firmą unieszkodliwiającą odpady medyczne – mówi
Sylwester Kwiatkowski, specjalista z firmy EKO–EMKA. – Dotyczy to m.in. odpadów stanowiących
pozostałości z żywienia pacjentów.
Opracowała: ZOFIA JÓŹWIAK