5 RAD, JAK WALCZYĆ Z MARUDĄ W PRACY
Nieustające narzekanie podwładnych to jedno z największych wyzwań, przed którymi staje szef. Oto pięć rad, jak zwalczyć malkontentów w firmie.
Rada pierwsza: sam nie narzekaj
Na początku ważne rozróżnienie: kiedy mówimy o narzekaniu, mamy na myśli marudzenie, czyli coś, co jest bez-produktywne. W żadnej mierze nie mamy na myśli sytuacji, w której pracownik wskazuje przełożonym na realny problem.
Rada druga: odtruj atmosferę
Wysłuchanie sfrustrowanego pracownika to dopiero pierwszy etap. Potem trzeba przejść do działania. Przypomnienie pracownikowi atutów firmy, produktów i zespołu, pozwala mu przywrócić stan równowagi, który jest niezbędny do dalszych działań. Ktoś, kto widzi świat w czarnych barwach, nie jest bowiem w stanie działać twórczo i konstruktywnie.
Rada trzecia: pomóż nazwać problemy
Kolejnym krokiem powinno być nazwanie problemów. „Nigdy nie mówmy: »jest źle«, ale »przeszkadza mi to i to«. A zaraz potem koniecznie musimy przejść do punktu »jak to naprawić«”
Rada czwarta: nie toleruj narzekania niekonstruktywnego
O możliwościach naprawy sytuacji koniecznie rozmawiajmy z pracownikiem. Nawet jeśli jako menedżerowie jesteśmy przekonani, że sami jesteśmy w stanie znaleźć odpowiednie środki zaradcze. Prawdziwe zapobieganie malkontenctwu polega bowiem na sprawieniu, by pracownik czuł współodpowiedzialność za sytuację w organizacji.
Rada piąta: zagłusz zawodowego narzekacza
Bywa jednak i tak, że ktoś jest malkontentem charakterologicznym. Jeśli nie chce nad tą cechą pracować i nadal niszczy atmosferę, trzeba go zagłuszyć.
Źródło: Artykuł